Rynek tytoniowy i nikotynowy w Polsce to nie tylko papierosy, cygara i cygaretki, ale też zyskujące coraz bardziej na popularności papierosy elektroniczne. Mimo słabnącej sprzedaży tych produktów, w dalszym ciągu kultura palenia ma swoich wiernych zwolenników.
Na polskim rynku tytoniowym od kilku lat widoczna jest wyraźna tendencja spadkowa jeśli chodzi o liczbę palaczy i ilość sprzedanych wyrobów. Wynika to przede wszystkim z rosnącej z roku na rok ceny, a także mody na zastępowanie tradycyjnych papierosów elektronicznymi. Wyroby tytoniowe to przede wszystkim wysokie wpływy do niego. Branża ta dostarcza budżetowi państwa prawie 20 mld zł rocznie, co stanowi 8% całkowitych przychodów kraju. Jest to bardzo duży udział, niespotykany w innych krajach Unii Europejskiej (dane: Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego).
Polski palacz
Polski rynek wyrobów tytoniowych zdominowany jest przez czterech producentów: British American Tobacco Polska, Imperial Tobacco Polska, JTI Polska i Philip Morris Polska. Razem obejmują 99% rynku (dane: KSPT). Jednak coraz większe znaczenie w całym przemyśle ma też rynek e-papierosów.
Najpopularniejszymi markami wśród polskich klientów są Viceroy, L&M i LD. W badaniu TGI Millward Brown często wymieniane były też marki Route 66, Nevada, Marlboro, L&M Link, Chesterfield, Red&White, a także Camel, West, Jan III Sobieski, Lucky Strike, Mars, Męskie, Mocne, Pall Mall czy Vogue.
Wśród naszych rodaków nadal najpopularniejsze są papierosy tradycyjne. E-papierosy wybiera 3,85% badanych. Inne rodzaje wyrobów tytoniowych znajdują uznanie wśród 3,22% badanych. W tym cygara pali 0,27%, cygaretki 0,46%, tytoń do fajki 0,28%, a tytoń w papierosach samodzielnie robionych – 2,29%.
Papierosy tradycyjne zna każdy palacz. Dzielą się ze względu na grubość, moc czy dodatki aromatyczne, np. mentol. Cygaretka z kolei to wyrób przypominający budową małe cygaro, ze względu na wykorzystanie jako warstwy zewnętrznej kawałka liścia tytoniu. W porównaniu do papierosów, które zawierają mniej niż 1 g tytoniu, mieści się w nich ok. 3 gram. Natomiast cygara to ułożone rurkowato, spreparowane i sklejone – zwinięte liście tytoniu.
E-papierosy
Elektroniczne inhalatory nikotyny, czyli papieros elektroniczny to produkt, który w założeniu twórców miał cechować się znacznie niższą szkodliwością dla zdrowia w porównaniu do wyrobów tytoniowych. Miał też pomóc w rzuceniu palenia. Tym też zaskarbił sobie uznanie konsumentów.
Eksperci oceniają, że tak szybki wzrost popularności e-papierosów był spowodowany przede wszystkim brakiem szczegółowych przepisów dotyczących m.in. ich składu chemicznego, dystrybucji oraz reklamowania. Na gwałtowny wzrost sprzedaży miała też wpływ duża dostępność produktu oraz brak ograniczeń jeśli chodzi o stosowanie w miejscach publicznych.
CASE-Doradcy Sp. z o.o. w raporcie przygotowanym na zlecenie Krajowej Izby gospodarczej podaje, że w okresie od października 2012 r. do kwietnia 2013 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników e-papierosów z 500 tys. do 900 tys.
Papierosy w sklepie
Bardzo wiele sklepów w Polsce oferuje papierosy i inne wyroby nikotynowe czy tytoniowe. Mimo, że ich sprzedaż nie daje tak dużego zysku jakby się wydawało to ich obecność pozwala na zatrzymanie klienta. Zjawisko to tłumaczy Monika Bartold, współwłaścicielka sklepu spożywczo-przemysłowego Livio w Otwocku przy ul. Wawerskiej 10.
„Sprzedaż papierosów jest dobra, zamawiamy je 3 razy w tygodniu. Natomiast inną sprawą jest zysk ze sprzedaży – bardzo słaba jest marża, dlatego sprzedaż samych papierosów nie jest już tak bardzo opłacalna dla sklepu. Jednak papierosy muszą być. Klient, który pali, pójdzie po papierosy do innego sklepu robiąc przy okazji pozostałe zakupy” – opowiada pani Monika.
„W naszym sklepie mamy szeroki wybór tradycyjnych, gotowych papierosów, a także tytoń do samodzielnego ich przygotowania. Kiedyś w ofercie mieliśmy papierosy elektroniczne i liquidy do nich, ale nie sprzedawały się dobrze. Osoby, które decydują się na taki zakup, wolą pójść do specjalistycznego punktu i poradzić się eksperta” – dodaje właścicielka.
Oferta sklepu Livio jest bardzo szeroka. Klienci mogą tu znaleźć papierosy Viceroy, L&M, LD, Route 66, Nevada, Marlboro, Chesterfield, Red&White, Golden, Camel, West, Lucky Strike, Pall Mall czy Vogue. Najczęściej wybierane w sklepie są L&M, Malboro i Golden.
„Nie zauważyłam, żeby sprzedaż papierosów spadła w ostatnich latach. Mimo wzrostu cen i pojawienia się na rynku e-papierosów w dalszym ciągu największą popularnością cieszą się zwykłe papierosy. Mamy klientów, którzy palili elektronika, ale po jakimś czasie wrócili do tradycyjnych” – wyjaśnia Monika Bartold.
Wśród Polaków pytanych o to, czy sięgają po wyroby tytoniowe i nikotynowe 23,26% przyznało się do palenia (dane: Millward Brown). Detaliści powinni więc pamiętać, że jest to bardzo duża klientów, którzy chętnie przy okazji zakupu papierosów zrobią w sklepie pozostałe zakupy.
Joanna Kowalska